شاید تصور کنید خرید یک خودرو صفر کیلومتر درون مقایسه با یک خودرو دست دوم دغدغه کمتری دارد. دفترچه راهنمای چری تیگو5 اما خرید یک خودرو صفر کیلومتر هم کاملا شانسی هست و ممکن هست حتی بعد از خرید، دفترچه راهنمای چری تیگو5 این خودرو هم با مشکلاتی شبیـه خرید یک خودرو دست دوم مواجه شوید.

با نزدیک شدن بـه روزهای پایـانی سال بازار خرید خودرو هم مانند بسیـاری از بازارهای دیگر گرم است. دفترچه راهنمای چری تیگو5 اگر این روزها قصد خرید یک خودروی صفر کیلومتر را دارید یـا بتازگی خودرو صفر کیلومتر خریده اید شاید خواندن مطالبی کـه در ادامـه بـه آن اشاره مـی شود به منظور شما کاربردی و آموزنده باشد.

قبل و بعد از تحویل خودرو

وقتی مشتری به منظور تحویل خودرو مراجعه مـی کند حتما به چند نکته توجه داشته باشد.

مـهندس فریبرز زینالی، مدیر مـهندسی خودروی شرکت خدمات بعد از فروش ایران خودرو درون گفت و گو با ما ضمن تائید این موضوع مـی گوید: دفترچه راهنمای چری تیگو5 خودروهایی کـه به مشتری تحویل داده مـی شود حتما فرآیند موسوم بـه PDS یـا Pre Delivery Service را پشت سر گذارد. این فرآیند بـه این معنی هست که پیش از تحویل خودرو بـه مشتری، مجموعه ای از فعالیت ها و کارکردهای خودرو درون بخش های عملکردی خودرو مورد بررسی قرار مـی گیرد که تا مطمئن شویم خودرو با عملکرد کامل و صحیح درون اختیـار مشتری قرار مـی گیرد. فرآیند دیگری وجود دارد کـه تحت عنوان Handover از آن نام مـی شود. بـه این معنی کـه مشتری بـه مدت 30 که تا 40 دقیقه درون زمـینـه عملکرد خودرو تحت آموزش قرار مـی گیرد که تا با عملکرد آن آشنا شود. گاهی مشتری خودرویی مـی خرد کـه ممکن هست با سیستم عملکرد آن آشنا نباشد. درون این فرآیند درباره عملکرد قسمت های مختلف خودرو مانند چگونگی باز شدن درون صندوق عقب، قفل شیشـه های عقب خودرو یـا عملکرد سیستم تهویـه خودرو، سیستم صوتی و امکاناتی کـه در داخل خودرو تعبیـه شده هست اطلاعاتی درون اختیـار خریدار قرار مـی گیرد. هدف از فرآیند Handover آشنایی مشتری با خودروی جدید خریداری شده و امکانات مختلف آن است. بنابراین اگر خریدار درون آینده با علائم هشداردهنده ای روبه رو شود یـا بخواهد از عملکرد های مختلف درون نظر گرفته شده به منظور خودرو استفاده کند با این موضوعات آشنایی کامل دارد. درون حقیقت این فرآیند آموزش ابتدایی موضوعات مرتبط با خودرو بـه خریداران است.

مشتری دقت داشته باشد

این کارشناس خودرو درون ادامـه با اشاره بـه اهمـیت دو فرآیندی کـه پیش از این اشاره شد، مـی گوید: درون فرآیند PDS مجموعه ای از نکات مورد توجه است. این فرآیند یک فعالیت بازرسی هست که توسط نمایندگی انجام مـی شود و مجموعه ای از ویژگی های خودرو از فعالیت های مکانیکی و امکانات و تجهیزات جانبی و تزئینی خودرو را شامل مـی شود. نمایندگی موظف هست بدنـه خودرو را بدقت مورد بازرسی قرار دهد که تا مطمئن شود هیچ گونـه نشتی روغن وجود ندارد. درون این فرآیند، فرمان و چراغ های خودرو هم کنترل مـی شود. ممکن هست مشتری از جنس عملیـاتی کـه در این فرآیند انجام مـی شود اطلاعاتی نداشته باشد؛ اما خروجی این فرآیند به منظور مشتری این هست که عملکرد خودرو صحیح و سلامت باشد. درون فرآیند Handover آموزش عملکردی خودرو مورد توجه است. مشتری حتما هنگام تحول خودرو کلیـات فرآیند PDS را مورد توجه قرار دهد که تا از عملیـاتی کـه پیش از تحویل خودرو درون نمایندگی انجام شده مطلع شود. البته خودش هم مـی تواند بعد از تحویل خودرو نگاهی بـه آن بیندازد و از سالم بودن چرخ ها و مـیزان باد لاستیک ها، نبود هرگونـه خط و خش و خوردگی درون بدنـه و نبود نشتی روغن درون بخش های مختلف اطمـینان حاصل کند.

دفترچه هایی کـه خوانده نمـی شود

یکی دیگر از نکاتی کـه خریداران حتما به آن توجه داشته باشند دفترچه راهنمای مشتری است. زینالی بـه اشاره بـه این موضوع تاکید مـی کند: هنگام خرید خودرو دو دفترچه درون اختیـار خریداران قرار مـی گیرد کـه یکی از آنـها دفترچه راهنمای محصول هست . آنچه درون فرآیند Handover به منظور مشتری توضیح داده مـی شود درون یک فرصت محدود ارائه مـی شود و خریدار مـی تواند اطلاعات بیشتر درون این زمـینـه را درون دفترچه راهنمای محصول مطالعه کند. بیشتر خریداران فکر مـی کنند با خودرو آشنا هستند و معمولا دفترچه راهنمای محصول را مطالعه نمـی کنند. دومـین دفترچه بـه سرویس ها و گارانتی خودرو مربوط است. اگر مشتری این دفترچه را بخوبی مطالعه کند درباره این کـه باید درون چه کیلومترهایی و در چه زمان هایی به منظور سرویس خودرو بـه نمایندگی های مجاز مراجعه کند بـه اطلاعاتی دست پیدا مـی کند. درون این دفترچه راهنما بـه عواملی کـه موجب باطل شدن گارانتی خودرو و اقداماتی کـه موجب باطل شدن شرایط گارانتی نمـی شود هم اشاره شده است. علاوه بر این، بـه نکات ایمنی کـه خریداران ملزم بـه رعایت آن هستند و مسائل امنیتی مربوط بـه خودرو نیز اشاره شده است. بنابراین خریدار حتما به مجموعه مسائلی کـه در دفترچه راهنمای محصول و دفترچه گارانتی خودرو اشاره شده توجه داشته باشد و این موضوعات را بدقت مورد مطالعه قرار دهد.

وی مـی افزاید: توصیـه ما بـه خریداران خودرو این هست که درون مواقع تعیین شده به منظور سرویس خودرو بـه نمایندگی های مجاز مراجعه کنند . تاکید بر مراجعه بـه نمایندگی های مجاز تعمـیر خودرو فقط بـه سرویس های اولیـه محدود نمـی شود بلکه بهتر هست برای سرویس های ادواری خودرو نیز بـه نمایندگی های مجاز مراجعه شود، بـه این ترتیب مشتری مـی تواند مطمئن باشد قطعاتی مانند ها و روغن کـه در سرویس تعویض مـی شود یـا بـه طور کلی قطعات مصرفی درون در سرویس های اولیـه و ادواری مورد تائید شرکت خودروساز است. اینـها مجموعه نکاتی هست که خریداران خودرو و مشتریـان شرکت های خودروساز حتما به آن توجه داشته باشند.

چرا آب بندی؟

یکی از دغدغه های خریداران خودرو چگونگی آب بندی خودروهای صفر کیلومتر است. شاید آب بندی واژه چندان مناسبی به منظور این اقدامات نباشد اما درون حقیقت منظور از آب بندی، آماده ابتدایی خودرو به منظور استفاده طولانی مدت از آن است.

کارشناسان خودرو مـی گویند قطعات مختلف مانند پیستون ها، رنگ ها و دیگر قسمت ها حتما با کارکرد مناسب و بهینـه از طریق روغن کاری مناسب هماهنگ و یکپارچه شود. گاهی بـه دلیل غیر همجنس بودن قطعات یک خودرو، این قطعات حتما هماهنگ شود. درون خودروهایی کـه توسط شرکت های بزرگ خودروسازی درون سطح دنیـا ساخته مـی شود قطعات خودرو پیش از نصب بـه طور جداگانـه آب بندی و با هم هماهنگ شده است. بنابراین راننده بعد از خرید این خودرو مـی تواند براحتی و با سرعت و شرایط دلخواه خود رانندگی کند. بهتر هست در هزار کیلومتر نخست رانندگی با این خودرو که تا حد امکان فشار کمتری بـه خودرو وارد شود. بنابراین حتما در سربالایی از دنده سنگین و مناسب بهره گرفته شود. شتاب گیری مناسب پیش از رسیدن بـه سربالایی راهکار مناسبی به منظور جلوگیری از فشار وارد شدن بـه خودروست. بهتر هست در این مدت از دور موتور کمتر و دنده سبک تر استفاده شود.برای استفاده از پدال گاز هم محدودیت هایی درون نظر گرفته شده هست و هرگونـه تخت گاز رفتن با خودروی ممنوع است. بعضی خریداران بعد از خرید خودروی صفر رینگ ها را تعویض مـی کنند کـه چنین اقدامـی بدون نظر کارشناسی بـه شاسی خودرو آسیب مـی رساند.

* روغن موتور و آن هم حتما حتما بعد از هزار کیلومتر اول تعویض شود.

اما مدیر مـهندسی خودروی شرکت خدمات بعد از فروش ایران خودرو درون این باره نظر متفاوتی دارد. وی مـی گوید: درون گذشته تاکید مـی شد خودروهای صفر کیلومتر بـه آب بندی نیـاز دارد بـه این دلیل کـه در گذشته با توجه بـه فناوری هایی کـه در تولید خودرو مورد استفاده قرار مـی گرفت لازم بود به منظور هر خودرو درون کیلومترهای اولیـه رانندگی، محدودیت هایی درون نظر گرفته شود. اکنون نیز طبق عادت بیشتر مشتریـان سعی مـی کنند این موضوع را که تا حد زیـادی رعایت کنند اما واقعیت این هست که خودروهای امروزی براساس فرآیندی طراحی شده هست که از روز نخست بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. یعنی این طور نیست کـه خودرو روزهای اول عملکرد ضعیف تری داشته باشد و با گذشت زمان این عملکرد بهبود پیدا کند. اما رفتارهای نابجا درون رانندگی مانند شتاب گیری یـا ترمز های ناگهانی کـه به قطعات خودرو آسیب مـی رساند از همان کیلومترهای ابتدایی مورد تائید نیست. شرایط استفاده مناسب از خودرو از تعاریفی هست که بـه عنوان ضوابط گارانتی خودرو از سوی خودروسازان مورد توجه قرار مـی گیرد. ما خودرو را به منظور استفاده درون شرایط عادی گارانتی مـی کنیم. اگر قرار باشد از خودرو به منظور رالی استفاده شود یـا شتاب های ناگهانی بـه خودرو وارد شود قطعا خودرو صدمـه مـی بیند.

آب بندی دیگر جدی گرفته نمـی شود

معمولا این روزها کمتری را پیدا مـی کنید کـه به آب بندی خودرو صفر کیلومتری کـه بتازگی خریده، اهمـیت بدهد زیرا آنـها بر این باورند خودروهای امروزی نیـازی بـه آب بندی ندارند و این تصوری هست که بیشتر آن دسته از افرادی کـه به قول معروف سن و سالی از آنـها گذشته هست به آن توجه دارند. این درون حالی هست که تعمـیرکاران خودرو بر این باورند عادت های نادرست ما درون استفاده بهینـه از خودرو با پیـامدهای بسیـاری همراه هست که مـی تواند درون عملکرد خودرو اختلال ایجاد کند. یکی از این نکات، آب بندی خودروست کـه گرچه ممکن هست بر عملکرد خودرو بـه طور مستقیم تاثیری نداشته باشد و پیـامدهای ناشی از آن بزودی خود را نشان ندهد اما مـی تواند با مشکلاتی همراه باشد کـه با گذشت زمان خود را نشان مـی دهد.

به گفته تعمـیرکاران خودرو بهتر هست در 750 کیلومتر نخست رانندگی با یک خودرو صفر کیلومتر بویژه زمانی کـه بار زیـادی درون خودرو وجود دارد از رفتن بـه سربالایی های پرشیب خودداری شود. همچنین توصیـه مـی شود دنده های اتومبیل صفر کیلومتر بـه گونـه ای تغییر داده شود کـه همواره دور موتور خودرو بین 2500 که تا 4000 دور قرار گیرد. بهتر هست هنگام رانندگی با یک خودروی صفر کیلومتر هیچ گاه تخت گاز نروید و از حرکت درون مسیرهای طولانی مانند بزرگراه ها با دور ثابت که تا حد امکان خودداری کنید. درون 750 کیلومتر دوم رانندگی با این خودرو جدید نیز بهتر هست از شتاب گیری های سریع و تخت گاز رفتن اجتناب کنید و از دنده معنیز استفاده نکنید.

منبع:ایران جیب




[راهنمای صحیح استفاده از خودروهای صفرکیلومتر درون ایران ... دفترچه راهنمای چری تیگو5]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 22 Jun 2018 18:22:00 +0000